fredag, januari 29, 2010

Skrämmande moralpanik

Jag läste just denna debattartikel i Aftonbladet och jag blir helt förskräckt. Inte av debattartikeln som sådan utan om den bakomliggande händelsen. Debattartikeln belyser bara ett nutidsproblem som vuxit och säkert kommer att växa sig ännu större.

Jag tycker att det är makalöst skrämmande hur snabba vissa är med att moralisera, att döma och fördöma utifrån hörsägen, ett klädesplagg eller för att någon har en annan åsikt/läggning/övertygelse. Det är de facto inget brott att bära en mössa med texten "Port Star", det betyder heller inte att personen som bär den anser sig vara just detta eller är speciellt sexualiserad. Och även om så är fallet att personen har en sexualitet, är det oförenligt med ett arbete?! I så fall är vi inte många som skulle platsa på en arbetsplats.

Hur kan man vara så snabb att dra slutsatser? Ser man inte människan bakom? Dess åstadkommanden? Deras värde?

Läs gärna debattartikeln, den är inte lång. En del av mig ler åt vad som låter som rena rama överdriften medan armarna nästintill knottrar sig över att det faktiskt ligger mycket sanning i de där råden. Våga inte vara dig själv, våga inte låta bli att följa strömmen, våga inte ha din egen smak - det kan kosta dig jobbet!

1 kommentar:

HDR-fotografen sa...

Mitt tips är att ringa Peter Wallebo och fråga om han vill svara på varför. Till mig fick jag ett väldigt undvikande svar.