tisdag, januari 19, 2010

Tankar på en cykel

Yes! Då var premiären för detta år avklarad. 60 minuter blev det på cykeln idag i tre 20-minuterspass med en bensträckare mellan. Det känns gott att vara igång. Nu är det fredag som gäller nästa gång.

De första dryga 10 minuterna var jag ensam i salen och hann börja tänkte på mitt schema och jobbet. Jag jobbar ju i dagsläget 70% (inte mitt val utan den procentsats min tjänst ligger på) och har precis lagt in ett nytt schema som innebär att jag varannan vecka är ledig måndag och varannan måndag och fredag. Tidigare hade jag måndag respektive måndag och onsdag. Det är ju inga större problem för mig att flytta mina lediga dagar efter såväl eget behov som verksamhetens men ändå känns det konstigt att jobba 70%.

Av någon underlig anledning kan jag inte slappna av och njuta helt på mina lediga dagar. Det känns som om jag smiter från jobbet och att mina kollegor får jobba för mig, vilket de ju och för sig får ibland eftersom mitt distrikt inte somnar in bara för att jag inte jobbar heltid. Jag vill inte känna så här och jag borde inte göra det heller eftersom jag faktiskt bara har en anställning på 70% och betalt därefter.

Oavsett vilken dag under veckan jag än väljer som ledig dag så skulle jag känna samma sak. Alternativet är ju att jobba kortdagar varje vardag men det känns inte som ett varken praktiskt eller ekonomiskt försvarbart alternativ när jag har 4,5 mils bilresa för att ta mig till jobbet och hem igen.

Varför är det så svårt att slappna av och känna att man faktiskt är ledig när man är ledig och inte dras med samvetskval för det?

1 kommentar:

Linda sa...

Lojal mot jobbet och det ansvar det innebär?
Jag tycker att du ska unna dig att känna dig ledig. mitt vad det är kanske dina % ökar och pang så är det 5 dagars vecka igen:)