torsdag, april 29, 2010

En gastronomisk totalupplevelse


Nu har vi just ätit en av de godaste laxrätter jag känner till...

Har ni inte testat denna lax så måste ni bara! Smakerna är sanslösa!

Ugnsbakad lax med parmesan

1 kg färsk lax utan skinn och ben, dela gärna upp den i porionsbitar
400 g färsk eller frusen bladspenat
200 g parmesanost, färskriven
5 dl vispgrädde
3 pressade vitlöksklyftor
salt
vitpeppar

Gör så här
:

Ta bort stjälkarna på spenaten. Skölj den och låt den rinna av alt. pressa ur vätskan ur den frusna spenaten. Smöra en eldfast form och salta och peppra lite i botten på den. Salta och peppra laxen. Lägg spenaten i formen och placera laxbiten ovanpå. Blanda grädden, 3/4 av parmesanosten, vitlöken, salt och peppar. Slå grädden över och strö osten ovanpå laxen. Ställ in formen i 175 grader varm ugn och baka laxen i 20 minuter. Se försiktigt efter i mitten på laxen att den är klar. Servera med kokt pressad potatis eller ris.

Nu ska vi bara slappa, kanske se en film och ta vara på tiden och livet :)

5 kommentarer:

T sa...

Åh så gott det lät!!! Tack, nu vet jag vad jag ska ha till Valborgsmiddag :O)
Ha en härlig helg och lycka till med den fortsatta bostadsjakten!!
Hälsn.
T

Camilla sa...

Mmmmmm.........jag älskar lax!!

missj sa...

Den är ljuvligt god och rekommenderas varmt! :)

T sa...

Underbar, den fick 10 poäng av alla i familjen!!! Kommer jag garanterat att göra igen, tack för tipset :O)
//T

missj sa...

Så härligt att den blev lyckad! :)