torsdag, april 29, 2010

Jakten på ett boende går dessvärre vidare



I eftermiddag fick jag kontraktet på lägenheten tillsänt via mail och efter att ha studerat detta insåg jag att den där vackra lägenheten inte är något för mig. Det visade sig nämligen att det tillkommit såväl kostnader som förbehåll som inte nämnts varken i annonsen eller i samband med visningen. Hyran för en 50 m2 lägenhet skulle hamna på nästan 10000 NOK (ca. 12300 SEK).

Några av de saker jag reagerade på var:
  • 10% påslag på hyran för vatten, renovering och uppvärmning som aldrig nämndes varken i annons eller på visning (sådant brukar i normala fall stå).
  • Depositionsavgiften på 34500 NOK, motsvarande 42500 SEK (3 månadshyror + driftsutgifter + nyckeldeposition) skulle inte sättas in på ett s.k. depositionskonto som kräver såväl fastighetsägarens som hyresgästens underskrift innan uttag. Detta innebär i princip att uthyraren fritt kan ta ut pengar om han skulle anse att jag spikat in en spik för mycket i väggen. Way too risky!
  • Uteplatsen skulle inte bara disponeras av mig utan även av grannar - som i och med detta skulle få full insyn i lägenheten.
  • Ev. vattenskada till följd av rörläcka skulle bekostas av mig. Även en del annat som (i alla fall för oss svenskar) hör till generellt fastighetsunderhåll låg på mig.
  • Utöver detta var det massor av små saker i kontraktet som fick mig att dra öronen åt mig och reagera - bara detta med att man själv måste köpa sin brevlåda!
Jag har ju en del norska kontakter som även de reagerade på kontraktet och anser att mycket i det är onormalt och signalerar varningsklockor.

Så dessvärre mina vänner, ni får gärna besöka mig i Norge men adressen blir en annan - för jakten kommer att gå vidare.

Inga kommentarer: