onsdag, augusti 18, 2010

Så embarmeligt frustrerande!

Jag har nu funnit det ultimata mobilabonnemanget (Talkmore) för mig här i Norge men jag snubblar på mållinjen, för att teckna mig som kund måste jag vara skriven här och ha ett riktigt norskt personnummer och inte enbart ett D-nummer *river mitt hår lite*!

Deras abonnemang och tilläggstjänster är helt perfekta för mig som ringer lagom inom landet men fortsatt vill ha mycket kontakt med alla därhemma och B i Danmark och med Talkmore skulle jag kunna halvera mina månatliga mobilutgifter och dessutom få möjlighet till betydligt mcyket mer SMS:ande och telefonsamtal (som idag är väldigt få). Jag måste bara få till detta. I värsta fall kanske jag kan få MB att stå för abonnemanget, det känns såklart inte kul att inte "äga det själv" eller att vara beroende av andra, även om jag kommer att sköta räkningarna prickfritt - det kan jag lova!

Det de erbjuder och som passar mig som hand i handske är:

Fastpris mini => 199 NOK/månad
- 500 minuter taltid till fasta och mobila telefoner inom Norge
- gratis portering, vill helst inte byta nummer
-150 SMS (som kan sändas även till utlandet!)
-0 NOK i öppningsavgift
-1,69 per MMS (jag betalar 1,89 idag)
-10 NOK i maxpris för data per dag

Fastpris SMS => 99 NOK/månad
-Ytterligare 1000 SMS/månad (även dessa kan sändas utomlands)

Fastpris utland => 149 NOK/månad
-500 minuter till fasta telefoner i utlandet

Fastpris data => 49 NOK/månad
- 100 MB data

Med detta kommer jag att klara mig långt och bra mycket längre än jag gör idag för dubbla priset. Det måste med andra ord gå att lösa. Jag saknar friheten att känna att jag kan SMS:a , ringa och surfa utan att vara rädd för en mastodonträkning.

2 kommentarer:

Linda sa...

Tack för kommentaren, hehe. :)

Varför skaffar du dig inte norsk personnr? Räknar du inte med att vara här så länge? Jag fixade norsk personnr i våras, och som jag har förstått är det inte så mycket negativt med det. :)

missj sa...

För att få ett norskt personnummer måste man folkbokföra sig här och det vill jag inte göra ännu :)