torsdag, september 23, 2010

Allt och lite till

Allt jag skulle göra är gjort och mer därtill. Jag har suttit på en stol med benen i duschkabinen och rakat ben och gjort pedikyr, så nu är jag len och fin som en barnrumpa och ben och fötter. Håret är färgat och inpackat. Lägenheten är dammsugen. Tvättkorgen är tömd. Så härligt! Nu ska jag unna mig en stund i soffan innan jag ska krypa ner under täcket, det sista som ska packas måste jag ta i morgon eftersom det är saker jag behöver i morgon bitti.

Jag har precis fastnat i ett TV-program på NRK3 som verkar rätt roande; "Den store reisen" som handlar om ett par norska familjer som ska leva och bo i en främmande kultur, långt hemifrån där det talas ett språk de inte förstår. Vilka enorma kulturkrockar det kommer att bli. En av de norska familjerna består av en mamma som är väldigt pedantisk, en pappa som tycker om att visa sin kärlek genom samtal med sin hustru och en dotter som är lat och helst vill ha skjuts dit hon ska. Den familjen ska resa till  nåt slags urfolk (i Vanuatu) där kvinnorna gnider in golvet i hyddorna med koskit för att hålla det rent, där mannen visar sin kärlek genom att piska kvinnan på ryggen och kvinnorna går långa sträckor varje dag för att hämta vatten. De andra två familjerna är i Mongoliet och Etiopien.

Det vet det tusan om jag hade klarat det där, familjen i Vanutu råkade ut för en lite skrämmande händelse när värdfolket kom med ett önskemål/uppmaning:
- "Man blir vackrare utan tänder i underkäken".
Men norrmännen var inte så heta på att skära ut dem som deras värdar gärna hade hjälpt dem med - I wonder why ;)

Detta kan bli kul! :)

Inga kommentarer: