tisdag, november 16, 2010

Kursad och klok

Förmiddagen blev mäkta stressig, ibland går inte saker och ting helt enligt planen men det gick i alla fall ihop och jag/vi tog oss iväg in till Oslo för dagens kurs om elektronisk dokumenthåndtering. Tanken är att minska de 15 miljoner postförsändelser som Hjelpemiddelsentralen (HMS) i Norge får in varje år, från och med den 14/2 kommer våra søknader och bestillinger att gå till en scanningscentral som sedan sänder dessa vidare elektroniskt till HMS. Detta är ett första steg på vägen mot full utbyggnad av detta. Meningen är att vi med tiden själva ska kunna sända allt elektroniskt. Inledningsvis blir det lite mer jobb för vår del då vi måste in på NAV:s hemsida och skriva ut en försida som ska med alla andra papper för att scanningen ska bli korrekt men så småningom ska det nog bli finfint detta. Efter kursen körde jag lite turboshopping, mestadels hårprodukter som jag inte får tag på här på Nesodden. Dessutom trillade jag över ett par jeans på superrea så jag högg dem bara då de var i rätt storlek, dessvärre var det ändå för stora så jag ska testa köra dem på en het tvätt. Blir de inte bättre så får de bli hemmabyxor.

Tydligen var det polispådrag på Tangen i fredags, de som stod bakom mig på väg ut ur båten pratade om saken och det var svårt att inte höra. Polisen hade stoppat alla bilar som körde längs vägen eftersom det tydligen snurrat ett gäng östeuropéer på stöldturné här. Det stod även om ett inbrott här på Flaskebekk i Amta förra veckan. Att folk inte kan hålla fingrarna i styr, obehagligt! De små fredade platserna tycks vara få dessa tider!

Och avslutningsvis...grattis Stickan på 34-årsdagen!!

Inga kommentarer: