söndag, november 07, 2010

Sagolikt sköna söndag

Alltså, denna plats på jorden är så makalöst vacker. Vi började med en tur till östsidan för att gå en bit längs kystlinjen, kyststien går tydligen hela vägen från spetsen av Nesodden och vidare upp längs hela halvön. Vi vandrade en bit längs sidan, över stock, sten och små bäckar och stannade till på Berger brygge för att planera fortsättningen. Här åkte också termosen med varm choklad och bullarna fram. Kristin tyckte att vi skulle åka över till västsidan istället eftersom solen gjort sitt på östsidan, det är nackdelen med den sidan av halvön. Solen är väldigt kortlivad där. Vi åkte ner mot Flaskebekk brygge och parkerade bilen där för att gå en tur längs Strandpromenaden. Det är, med all säkerhet, en tur jag kommer att gå igen. Den måste vara helt fantastisk om sommaren. Sträckan är fylld av små, charmiga båt-/badstugor och en bit in längs gångvägen finns en allmän brygga och en liten strand där jag kan tänka mig att det faktiskt är fint att bada om sommaren. Här är det inte så gott om sandstränder utan det är mest klipphällar som gäller - här vid Strandpromenaden fanns det faktiskt en sand/smågrusstrand där man kan vandra ut i vattnet istället för att hoppa rakt ut i djupet.

Vistelsen här fick ett ganska abrupt slut när Kristins dotters väninna gjorde ett ofrivilligt plums ner i vattnet och vi fick bege oss tillbaka till bilen för vidare tur hemåt. När jag kom hem var jag bara in och hämtade min väska och drog iväg till den nya thairestaurangen (Rungnapa) för att hämta lite mat. Det blev kongereker i grön curry. Därifrån kommer jag definitivt att handla igen, mycket mat (jag har ätit hälften och är alldeles lagom mätt), rimliga priser, supergod smak och trevlig personal. Rekommenderas!

Här startade vi vår tur...
...som gick genom skogen, över stock, sten och bäckar...
...men hela tiden med utsikt över fjorden






Solen börjar ha gjort sitt på Nesoddens östsida
Fikapaus
Lite bus med lilla Tanja vid vattenkanten innan vi åkte vidare

Solen förstärkte alla de vackra färgerna
Flaskebekk brygge på västsidan


Några av de fantastiskt charmiga båt-/badstugorna

Jag fick nästan "Saltkråkan"-känsla här :)

Hit kan man gå för att njuta av solen eller bada om sommaren

Trappor finns det gott om på Nesodden
Lilla Tanja



En mås på grannens tak
Underbart goda kongereker i grön curry

Inga kommentarer: