lördag, december 25, 2010

Stämningsfullt julfirande

Gårdagens julaftonsfirande var verkligen übermysigt.Vi stökade, förberedde och gick an medan Jillan vilade upp sig efter nattarbete. Stigs bror Dan bor ju numera i Finland med sin finlandssvenska Anna och de valde att fira julen med oss i år. Trevligt! Dan, Anna, Isabelle, Arne och Eva dök upp vid 13:30, mitt i "Trolltygs"-TV. Jag satt såklart bänkad men lyckades missa slutet eftersom Åsa kikade förbi just då och det blev lite prat med henne. lir suget överhängande att se de sista minuterna så går den ju även i morgon. Vi hade alla planerat att se "Kalle och hans vänner" men jag kom inte längre än till Benjamin syrsa och hans inledning innan jag kände att det var dags att börja ordna med maten. Det tog sin lilla tid men det räckte gott att höra ljuden av Disney från vardagsrummet, det är ju inte direkt så att jag aldrig sett det förr ;)

Maten var som varje jul helt sanslöst god och överdådig, jag tror nästan att jag var halvmätt efter förberedelserna så det tog stopp på tok för tidigt. Redan efter det kalla var jag egentligen mätt men några köttbullar och Jansson var jag bara tvungen att få avnjuta. Det blev verkligen spiken i kistan så jag var bara tvungen att ta mig en middagslur. Kvällen gick i lugnets tecken, barnen njöt av sina julklappar, Jillan stickade sockar medan vi såg "Tomten är far till alla barnen", Stig och Dan och ibland Max spelade schack (lillen är en riktig hejare på det där, jag är superimponerad!).

Några bilder från vår julafton:
-25 när jag kollade tempen på morgonen men sen blev det mildare
Julemys
Granen innan "finländarna" berikat juklappshögen med sina
Kallt och vackert
Det blev bara en näsa ut genom ytterdörren för att fota ;)
En glögg till julstöket, en mycket god sådan dessutom :)
Åhhhhh, "Trolltyg i tomteskogen"
En fin gammal tomte som Jill och Stig har i sin ägo
Bröderna i gitarrposé
Anna hade tagit med sig riktiga delikatesser från Finland, hennes pappas egenhändigt rökta godsaker
Stämningsfulla ljus
Dukat och klart
André Pops gjorde ett bra jobb som julvärd
Kusinerna Isabelle och Lina (hon är så galet fin i sin nya frisyr!♥)
Max lade på en butter min men var egentligen både förväntansfull och glad
Dukat till  julbord men maten rymdes inte på bordet så det blev självplock i köket...
Potatis, julkorv, prinskorv och köttbullar - Jillans köttbullar var grymma!
Dan och Jill i väntan på....
...en massa gott. "Annas fat" med en massa rökt -> rådjur, älghjärta, ren och skinka. Hennes kommentar om behovet för grönsakspynt var verkligen klockrent; "det ser så brutalt ut utan";)
Julskinka, leverpastej och kalvsylta
Rysk medwurst
Ägghalvor med gotta
Gravad lax
Revbensspäll
Diverse röror och sill
Janssons frestelse
Middagsdags
Här har resten av julklapparna fyllts på...
Barnen poserar glatt innan utdelning
Kaffe och kaka efter julklappsutdelningen

Isabelles speciella godisar ;)
Där under gömmer sig en syster ;) Jillan testar Linas OnePiece
Sötaste syster stickar sockar
Torkat renkött; Linas passion ;)
Dan och Stig i ett parti schack
Whiskyn Stig fick av Jill; inget för amatörer enligt honom ;)
Min fiiiiina julklapp; Jillans hemstickade sockar. Det enda jag egentligen önskade mig! Tack! ♥

Inga kommentarer: