tisdag, mars 22, 2011

Snälla Skatteverket, mindre snälla Skatteetaten

Tisdagsnöje
Jag fick onekligen en mycket trevlig överraskning av Skatteverket i går när jag loggade in på min elektroniska deklaration; ca. 8000 SEK tillbaka i juni. Vilket här i landet motsvarar ca. 7000 NOK. Inte illa, inte illa alls. Det innebär å andra sidan att jag fått ut nästan 1500 SEK för lite på varje månadslän medan jag jobbade i Sverige förra året. Men det kan jag ta för att få detta resultat. För att betala restskatt måste ju vara bland det tristaste man kan lägga pengarna på. Norska Skatteetaten däremot, som sände ut selvangivelserna idag, är inte lika snälla, jag får nämligen inte ens besked om hur mycket jag ska betala (vilket jag är inställd på att det blir). Detta beskedet mötte mig på selvangivelsen:
"Fordi vi mangler opplysninger, har vi ikke skrevet ut foreløpig skatteberegning. Dersom du krever 10 % standardfradrag (maks kr 40 000) i stedet for fradrag for faktiske kostnader, må du melde fra om det. De fleste får skatteoppgjøret i juni. Får du ikke oppgjøret i juni, får du det når selvangivelsen er ferdig behandlet, enten 17. august, 14. september eller 19. oktober. Dersom vi har mottatt opplysninger om betalt/trukket skatt eller BSU, er dette vist øverst på siden."
Jag har fört in standardfradraget i det elektroniska skjemaet men jag får ändå inte upp något besked om summan. Suck, dubbelsuck!
Huvudbry!

1 kommentar:

Annelie sa...

Jag har aldrig nånsin fått svar på förhand från dem. Ett år fick jag 20.000 i kvarskatt!!! Överklagade, och då fick jag minsann tillbaka 20.000 istället + det jag hunnit betala in. Verkar lite godtyckligt det där systemet....