tisdag, mars 22, 2011

Enorm prisskillnad på allergimedicin

En av de saker jag har att göra när jag kommer hem är att "hamstra" apoteksvaror som exempelvis allergimedicin. Vi går nu in i den förhatliga pollensäsongen, inte för att våren är nåt att ogilla men pollenallergi är däremot ingen fröjd utan den förpestar varenda minut om jag inte tar medicin.


Här på Nesodden kostar den billigaste varianten av antihistamin 199 NOK för 30 stycken (Zyrtec), det ger ett styckepris på 6,63 NOK. I Sverige kan man köpa den billigaste utgåvan (Loratadin Ratiopharm) för 39 SEK för 28 tabletter vilket blir endast 1,39 SEK per tablett. Med anledning av att jag är storförbrukare under vår och sommar så gör det mycket mycket med drygt fem kronor skillnad per dag.

3 kommentarer:

Tina sa...

Loratadin via recept? Det har jag....billigare då va?

missj sa...

Det har jag också haft, tror att det var ett 100-pack men då måste jag klämma in ett läkarbesök också - om jag inte kan "flirta mig till det" som gammal kollega på VC när jag ska dit:D

Anonym sa...

Precis samma Loratadin ratiopharm 10 mg 30 tabletter kan di køpa på nærmaste Apotek 1, kostar 106 kronor.