lördag, maj 28, 2011

Morgon och debatt på TV

Jag vaknade redan vid 04 i morse men det är ingen tid jag vill kliva upp så jag somnade om och vaknade vid 08 igen, tanken var att äta frukost och lägga mig i sängen och läsa en stund men jag fastnade i en intressant debatt på NRK1 om alkoholutskänkning, uteställens öppettider, kontroller och ökande våld på gatorna i de norska städerna.

Debatten
Har fylla skylden for at vold og voldtekter har økt? Bør skjenketidene strammes inn, eller bør det bli lov å skjenke nesten døgnet rundt? Kveldens deltakere er Jan Bøhler, Knut Arild Hareide, Stian Røssland, Hilde Charlotte Solheim, Hanne Kristine Rohde, Anne Karin Kolstad, Sivert Bjørnstad, Eirik Lunde og Tom Greni. Programleder Erik Wold.

En del av de i panelen önskar kortare öppettider, en del talar om diffrentiering (då vissa uteställen får ha öppet/alkoholservering längre och andra kortare) men problemen med hemmadrickande innan utgång och efterfesterna har också dryftats. Det talas också om att antalet poliser på Oslos gator är detsamma trots att befolkningen ökat med 150 000 personer. Tydligen har våldet ökat relativt mycket  på gatorna årets första månader och detta kopplas osökt till överskänkning av alkohol på uteställena. Det talas varmt och det svenska vällyckade projektet STAD som ett par stycken i panelen önskar att införa också i Norge. Rent spontant ser jag också ett större samarbete mellan politiker, polis och aktörerna i nattlivet som en bättre lösning än att alla ställen ska slå igen tidigare. Lite tilltro, eget ansvar och valmöjligheter måste vuxna människor få ha! Dessutom tycks det nödvändigt med bättre kontroller, tydligen hade bara 8 ställen förlorat alkoholtillståndet här under förra året. Kontrollanterna är polisstudenter som sänds ut, de saknar erfarenhet, kunskap och auktoritet. En intressant debatt var det i alla fall!

Inga kommentarer: