tisdag, oktober 18, 2011

Helgen som gått i ord och bilder

Ok...jag ligger back igen! Så är det när man lever på två ställen och laptopen bor på ett ställe. Dels så bloggar jag inte på Elins iPad och det beror på att jag inte kan lägga upp bilder och att den hela tiden vill rätta och korrigera ord (till norska och ibland ganska underliga) så jag får inget flyt i skrivandet men det beror också på att  det är viktigt att vara på plats när man är på plats. Agree Elin? Jag har inte en tanke på att ge upp bloggen men det sker ganska mycket i mitt liv nuförtiden, både till vardag och helg så det är inte alltid det finns utrymme för att ge bloggen den plats den är van vid. Men jag dyker upp emellanåt, ibland med lite sammandrag över flera dagar som gått och ibland lite tätare. Det kommer att variera lite.

Nu tänkte jag ta ett "kort" sammandrag av helgen som gått och jag jag gör det enkelt för mig och rabblar upp dag för dag...

Fredag: som jag skrev i bloggen tidigare så hade jag planer med min tidigare kollega Tone. Vi möttes på Nationaltheatret och gick därifrån till "Ett Glass".  Redan under den korta promenaden dit hann vi prata en massa och det var i den andan kvällen fortskred. Detta i kombination med lite mat och mycket vin. Jag gjorde en ganska rejäl tabbe den kvällen. Jag bad nämligen Elin hålla sig uppe eftersom jag räknade med at tvara hemma relativt tidigt. Under kvällen hade vi dessutom lite kontakt och jag sade att jag var på väg hem om inte allt för länge. Men men....ni vet, "där vinet går in, går vettet ut"...eller nåja, så illa är det inte. Jag tror att vi hade ett massivt behov av att surra av oss men jag borde ha hört av mig och gett besked i alla fall. För saken är den att jag snubblade inte in hos Elin förrän ca. 04 på morgonen.  Sånt förtjänar hon inte! till råga på allt så "anföll jag henne" när jag kom hem, ungefär som motsatsen till "bättre fly, än illa fäkta". Det är bara ett försvar eftersom jag vet att jag är boven i dramat. Förlåt sweetie! Bortsett från den sista timmen hade vi en trevlig kväll. Det var gott att träffa Tone igen och höra att hon hade det så bra med familj, ny bostad och nytt jobb. Nästa gång vi ses lär nog bli på Maria Mena-konserten i november.

Lördag: inte min bästa dag, dels samvetskval över att ha varit så dum mot Elin, dels fysiskt illamående (I wonder why?!) och till råga på allt sket sig mina planer på att ta mig ut och leta en vinterjacka eftersom orken var heeeelt borta. Framåt eftermiddagen var det inte så mycket mer än att rycka upp sig, jag och Elin tog ett snack i soffan. All cred. till henne som verkligen tar itu med saker och inte bara låter de bero. Dessutom är hon jäkligt lekfull och busig, det är härligt (även om jag kan bli galen på hennes kittlingsattacker ibland ;)) Vi hade planer för kvällen med Losjinnene, middag hemma hos Mariann. Så det var bara att kasta sig in i duschen, svida om, måla sig, ta sig ned till Majorstuen och vidare på t-banen ut till värdinnan. Jag och Elin anlände sist, Kari, Berit och Lise var redan där. Kvällen blev i alla fall hellyckad, vi bjöds på Bacalao, nåt jag aldrig smakat förr men som är nästintill en nationalrätt här i Norge. Perfekt höstmat; mustig och kryddstark. klicka på länken ovan så finner ni ett recept (klippfisk är en torkad och saltad fisk, oftast av torsk) Jag måste tacka värdinnan lite extra för supergod mat och dito vin men även Kari som erbjöd mig att komma förbi och "ärva" en del fritidskläder av henne. Det erbjudandet kommer jag att acceptera och ta en tur förbi endera dagen. Framåt 23-tiden begav vi oss ut mot So, helgens andra kväll för för min del och även den trevlig - även om vi var hemma för 04, haha! :D


Söndag: piggare morgon/förmiddag, det måste jag tillstå. Elin hade fått SMS under helgen från att en av hennes väninnor, Merete, ville ha med oss ut på tur på söndagen men att vi kunde ge besked samma dag. Så blev det också. vid 11-tiden trillade det in ett MMS om att hon bakat äppelkaka och undrade om vi var intresserade av en skogstur. Vi erbjöds till och med hämtning och returresa eftersom det går kasst med kollektivtrafik dit ut. Sagt och gjort, så blev det. Vädret var, för att vara en söndag, heeeelt strålande vackert (det har regnat konstant de senaste söndagarna). Vi bytte om och jag tog på mig det med "frriluftiga" jag har (som inte är mycket). Vid ett-tiden blev vi upplockade av Merete och Martin (hennes son) och tog oss vidare till platsen där vi skulle gå på tur. Vi startade turen ca. 14. Vägen upp var intressant och jag kände att jag inte riktigt hade helt rätt skor (vita Adidas), slask, minibäckar, lera osv...men det blev en bra tur. I princip uppför i 3 km. Målet var Stikkvannshytta. Väl där skedde ting som vi, ihärdiga friluftsmänniskor, helst inte talar om men vad jag kan säga är att det involverade ett nyinköpt stormkök och dyvåt ved ;) Hur det där än lät så fick vi oss mat men jag frös som en hund så fort elden ville dö. Vi gav oss så pass att vi var hemma ca. 19. Planen var ju att laga lite mat men vi var inte riktigt där efter dagen så det blev en hemkörd pizza från Dolly Dimple's - men medan vi väntade hann vi med ett städrace hemma hos Elin. Jag misstänker att hon inte kan förstå varför det plötsligt är så mycket extra kläder och tappade hår där ;)

Nu kommer en drös bilder från helgen, himlen var helt MAKALÖST VACKER på fredagen när jag var på väg med båten, därav alla dessa bilder (som jag skrivit förr, jag är en naturromatiker av rang!)
Nesoddtangen brygge i ett fantastiskt ljus
Ljuvliga Nesodden 
Ljuset var helt fantastiskt....
....detta hade varit nåt för en proffsfotograf
Båten på väg in...
...medan en annan står och väntar
This is magic!!
Drygt 4 månader sedan jag träffade Tone...
....vi var oftast först på jobb och jag saknar våra samtal
Tone i SMS-tagen!
Hemma hos Mariann, mätta efter Bacalao
Elin, Lise och Kari i samspråk
Berit, Mariann och Lise i dito
På t-banen in till byen
Jag och Elin på väg upp...
....martin och Elin tar ett hopp
3 km uppöver är vi framme vid Stikkvannshytta
....en väldigt fin plats för ett stopp
Hytta som hyrs av olika sällskap
Elin med stormköket - som gav oss huvudbry....
...och gav oss inspiration till en brasa
Martin och Elin
Elin, jag och lille Martin
Elins wienerpølse såg lite svart ut ;)
Elin och jag
Innan vi gick skulle vi notera i en bok att vi varit där...
Elin blev som en 6-åring i sinnet...;)
Här hamnade vi i en "pinn-fight" ;)


Martin ville prompt "åka axlar" på väg tillbaka :)
Sent hemkomna och städ på agendan, då blev det pizza....
...till middag - och ni ska tro att det var gott!

Inga kommentarer: