tisdag, november 08, 2011

Effektiv helg

Helgen som gick fick vi riktig mycket gjort, att vi i tillägg hade trevligt och hjälpsamt besök lördag till söndag i form av Øistein gjorde ju sitt till. Den kvällen fick vi upp sängen, matbordet och lamellgardinerna. Lilla Mia bidrog med gos och underhållning i pauserna.

Lördag dag var bra den också, även om solen lös med sin frånvaro och det var grått och trist så lyftes dagen av att jag äntligen blev av med min matgrupp. Medan jag var hemma och ordnade med att sälja det drog Elin och handlade till kvällens och söndagens middag – som var hemlig och norsk ;) Därefter var det bara att kasta sig på en buss och bege sig in till byen. Vi hade massor med saker att ta itu med som att Elin behövde göra om sitt månadskort så att det även inkluderar Akershus, hon behövde laga sin klocka som fick sig en smäll när vi höll på med kylskåpet, dessutom skulle jag köpa lite kläder och så behövde vi en del ting till huset som en ny duschslang, tandborstmuggar, en yxa till veden osv. När vi gjort allt klart mötte vi upp Øistein och Mia och satte oss på båten ut. Efter en del jobbande bjöd Elin på en mycket god potatis- och köttfärsgratäng til middag. Bärandet av hagemøblene blev det inget av, dels så var det så mycket annat som behövde prioriteras – dessutom gruvar vi oss lite för den turen runt hela rekkehuset. Det är ju dessutom lite speciell terräng här ute och jag kan inte direkt ana nån stor, jämn och fin stig som vi ska ta oss fram på med de där gigasofforna…huh!

I går beställde jag två pallar med ved, så snart har vi en del jobb med det att få in det i boden. Jag hoppas inte att den kommit i dag så att den står och blockerar vägen utanför. I dag hinner vi nämligen inte med det jobbet då vi ska in till byen och delta i firandet av Raftoprisen på Litteraturhuset. Priset gick i år till SMUG (Sexual Minorities Uganda) och ledaren Frank Mugisha. Tydligen ska det bjudas på minikonsert, kanapéer och bubbel. Denna happening pågår mellan 19-21 vilket innebär att vi kommer hem rätt sent.

Inga kommentarer: