torsdag, december 22, 2011

Julförberedelser och dokument: blodkorv

Oh, vad jag myst på ikväll trots att jag tagit itu med en del av julstressen. Jag fick ett infall om att göra apelsiner med nejlikor, det doftar så härligt av jul. Efter jobbet drog jag förbi och köpte allt man behöver till detta och snodde ihop tre stycken som nu pryder vårt hem. Precis när jag hängt upp dem kom Elin hem, jag vet inte riktigt om hon är lika frälst som jag men det accepterades i alla fall ;) Nästa projekt var blodkorven, och det ÄR ett projekt! Idag kom tarmen som mamma sänt med posten (tillika en julklapp från Jillan med familj♥). Att göra smeten är en baggis, att få den ned i tarmen är desto mer jobb - men det gick, även denna gång - och utan svordomar. 10 korvar fick jag ihop, av olika storlek. Två har vi ätit upp ikväll med en smörklick. Fyyy rackarn så gott det är!! Mammsens (mormors från start) recept är enkelt och supergott!

500-600 gram fet köttfärs
1 dl mannagryn
3 dl vatten
5 dl blod
mortlad kryddpeppar
salt efter smak (detta är inte lätt att få till men tack och lov kan man ordna det i efterhand när man äter)

Laxpatén är också fixa nu, men fortsatt inte smakad och evaluerad - den kom just ut ur ugnen. Hoppas, hoppas, hoppas att den inte är för salt eller osalt!

Julpyntande efter jobbet
En hänger i fönstret...
...två i dörröppningen till hallen♥
Smeten till blodkorven är klar, tarmarna blötlagda och bomullstråden redo
Äääääntligen, denna har stått i mörkret på terrassen länge - men nu pryder den vår bro!
Redo för kok!
Laxpatén redo för en timme i vattenbad
Det gäller att vakta och pricka hål så att man inte får explosion ;)
Äntligen; 10 korvar....godare än någon man kan köpa!
Njuting, en klick smör och blodkorv - så enkelt, så gott!

Inga kommentarer: