onsdag, december 21, 2011

Knäckkok och kyla

Huj så kallt det känts idag, -6 men det har känts som -16. Det är speciellt här, vi har fjorden runt om vilket innebär såväl fuktig luft som vind så det blir så jäkla rått. jag gruvar mig för när det kommer att droppa till 20 minus!

Idag har vi gjort undan en stor del av julmaten, en del ska kompletteras på fredag men det mesta är i box. Jag har köpt in det jag behöver för mina svenska inslag; löksill, Janssons frestelse, julskinka, blodkorv (tarmen kommer sänt från mamma i veckan), laxpaté och knäcken som pricken över i:et! Knäcken puttrar på spisen as we speak. Jag hade en tanke om att få laxpatén på plats i afton också men jag ser att det är nog så ambitiöst. Vår handlingstur tog sin lilla tid och middagen intog vi först klockan 20. Känner inte riktigt för att dra igång en massa "stök i kök" och 1-2 timmars vattenbad efter det. Planerna för morgondagen har förändrats, Merete kommer förbi med min klänning (som hon lånat) på fredag istället så jag har hela eftermiddagen/kvällen i morgon att fixa med mat också,

Julgran har vi blivit med idag också, jag har aldrig haft levande gran inne förr så det ska bli lite spännande. Det blev en minatyr-ädelgran. Vi har ju begränsat med plats så denna ska in under trappen - därav den lilla storleken.

Nu närmar sig allt julen! Två arbetsdagar till sen har jag feeeeeeeem härliga och lediga dagar, efter det väntar en arbetsdag och sen tre lediga dagar igen! Längtar - och inte så lite ;)

Vår lilla gran
Kallt, blå himmel och totalt stjärnklart när jag gick hem från jobbet idag...
...going home!
Julemys...
Elin fixar middag; mac and cheese i ugn med en färsröra :)
(Vita) hyacinter (Svibel på norska) är ett måste! De doftar sååå jul!

Inga kommentarer: