onsdag, januari 25, 2012

Långt inlägg men många missade dagar

Älskar utsikten från vår terrass!
Vintervy
Ja, huj..vad har egentligen skett sedan sist jag uppdaterade? Säkert en hel massa som inte kommer upp här. Livet går sin gilla gång, vissa dagar action och aktiviteter. Andra lugna och stillsamma. Det har varit mest av det sistnämna på sista tiden dock. Elin är krasslig – igen. Vi misstänker att det har att göra med den klimatskillnad som råder i köket efter att de tagit upp alla dessa lufthål. För kallt och dragigt är det. Det är nästan så att man inte kan vara därinne och laga mat utan tofflor på fötterna. Men i dag var i alla fall Polygon-killarna förbi för en kontrollmätning och det fantastiska beskedet var att det efter 3,5 vecka med den där eländiga fläkten är torrt nog för snickaren att ta över. Fläkten är demonterad och några av hålen tillfälligt tilltäppta. Nu väntar vi med iver på att snickaren ska ta kontakt så att vi får köra igång. Vi har i alla fall beslutat oss för att lägga ner tanken på golvvärme i hela förstavåningen, dels blir det nästintill omöjligt för oss att flytta ut alla möbler (vilket inte krävs om vi kör endast parkettbyte), dessutom blir det väldigt dyrt och vi har så många andra projekt på G. Vi har inom snar framtid tänkt ta oss an övervåningen där vi vill byta alla golven och måla lite. Dessutom är det tal om listbyte och med tiden en genomgång och uppgradering av elledningar och strömbrytare. Med anldening av detta och vår annalkande nya säng lade vi i går upp min bäddsoffa, min säng och Elins säng på Finn. Bara hoppas vi blir kvitt dem relativt snart bara. På lördag ska vi dra in till byen och hjälpa Øisten att städa ur lägenheten eftersom han ska flytta i hop med sin Pia. När vi är klara där är planen att vi ska dra förbi IKEA och fylla på ljusförrådet samt se på parkett till rummen på övervåningen. Det känns kul att vi faktisk börjar gå från tanke till handling nu. Egentligen hade vi planerat en utgång på fredag men eftersom Elin fortfarande inte är frisk så ser det ut som att vi lägger det på is, inte mig emot. Jag är gärna hemma och myser!
Fläkten är borta - och vi saknar den INTE!
I fredags fick jag ett så sött SMS från Elin, hon tyckte att vi skulle ordna ett ”love nest” nere och äta god mat, dela på en flaska vin och se film. Den söta planen höll på att gå helt åt fanders! Tanken var att jag skulle dra och handla mat och dryck och sedan hämta upp Elin på bryggen. Jag tar en snabbt ryck och dammsuger, startar en brasa för att få upp värmen i huset, river bort sängkläder från vår säng och en av gästsängarna, viker tvätten, startar en tvättmaskin och en maskin med disk. Därefter kastar jag mig ut för att dra ut på mina uppdrag men via soptunnan för att kasta en soppåse. I handen håller jag nyckelknippan med hus- och jobbnycklar samt knippan med bilnyckel. I det att jag kastar soppåsen tappar jag knippan med husnyckeln någonstans vid soptunnan. Hur man kan leta något så länge på en sånn liten yta är för mig et mysterium. Det var förvisso mörkt och i lössnön fanns inte ett spår av något hål där nycklarna kunde vara. Jag letade och letade och letade och försökte mig på att använda ficklampan i mobilen men det var lättare sagt än gjort. I mitt stilla sinne tänkte jag att det kan väl inte vara så illa att nycklarna trillat ner i någon av soppåsarna som hade små öppningar. Så där stod jag på bron, med iskalla händer efter grävandet i snön och rev upp soppåsar med ruttna tomater, hushållspapper, kycklingben osv…usch! Men inga nycklar, nej! Jag bestämde mig för att dra ut på mina ärenden och ta letandet efter för att hinna med allt som skulle göras. En bit på väg mot bilen slår det mig att jag fått med mig fell bilknippa, det är nycklarna till Meretes bil. Fy fasen, där var jag på vippen att börja gråta. Vad göra? In i huset kom jag ju inte för att byta. Jag valde att ringa på hos en av grannarna och höra om de hade en ficklampa som jag fick låna och de hade de. Därefter lyfte jag ut hela tunnan på vägen och började leta på nytt. Plötsligt, i ett hål under en under en isklump fann jag nycklarna. Då var det bara att lägga på ett kol! Till bilen, Vinmonopolet och Meny och sedan ner för att hämta Elin, rakfisken som jag hade tänkt posta till mamma och pappa fanns det inte en chans att jag skulle ha hunnit få iväg då Posten stängde klockan 18. Jag var hyfsat hissig och stressad när Elin klev in i bilen och undrade om det inte var så att fredag den 13:e förskjutit sig lite. Väl hemma igen släpade vi ner den 15 cm tjocka go’madrassen från min gamla säng, placerade den framför TV:n och gosade till den med lakan, plädar och kuddar. Där mer eller mindre ägnade vi kvällarna förra helgen med god mat och film. På lördagen blev det lite av ett spontanbesök av Anita som var sugen på att se en av filmerna (”Få meg på for fan”) Elin hade köpt på fredagen. Trevligt – men det blev som vanlig sent när hon är på besök. Jag somnade i soffan men hörde att Anita gett upp sisådär vid halv fem ;)
Elin köpte med sig två filmer till helgen :)
"The Love Nest"
Fullt engagerade...
...i gitarrspel och sång
I går kväll, efter god hämtmat, fick jag ett litet tokryck i städ och röj och fick till och med rensat i mina papper, sånt vill jag ha ordning på men det har fallerat en del på sista tiden. Mest för att lusten att hålla ordning, piffa och fixa inte infunnit sig när köket ser ut som en krigszon. I dag har jag ägnat halva dagen på Hjelpemiddelsentralen och minimesse om den nya avtalen på senger, sengebunnder, madrasser, hjertebrett och sengebord. Det var matnyttigt! Och på tal om mat…nu ska här kokas palt till min sjukling! :)
Elin körde på grodlår från Flaskebekk Bistro - så dristig var inte jag ;)

Inga kommentarer: