måndag, januari 02, 2012

Välkommen 2012!

Så har vi klivit in i ännu ett nytt år, 2012 har anlänt. Jag minns när året blev 1988, hur speciellt det kändes. Kanske pga. de dubbla åttorna. Det är nu 23 år sedan! Då stod vi ute på altanen hos mamma och pappa och skålade i Pommac i festflaska. Pommac var däremot inte grejen denna nyårsafton, däremot en hel massa gott vin – helt fantastisk mat och gott sällskap i Elin och Anita.
Bålet pyntades med en marschall - enklare än en brasa
Dito i kvällsmörkret
Elin "vinkar till publiken" :)
Vår fina gäst; Anita
Jag i nyårsstassen
Den ljuvliga förrätten...
...och den minst lika goda huvudrätten!
Jan Malmsjö och Skansen är ett måste!
Usel mobilbild men två glade jenter!
Jag igen
Jag och Elin inledde nyårsaftonen med en promenad, både för att ”lufta oss” och för att kompletteringshandla det sista. Därefter startade projektet med att förbereda maten, creme bruléen färdigställdes och renfilén lades i marinad. Vid fyrasnåret anlände Anita men en hett efterlängtad säck med kläder som hon inte längre kan ha och som jag skulle få ärva. Allt passade så när som ett par av byxorna. Helt fantastisk! Supertack! Det är så fint att slippa köpa allt nytt för ett par kilos nedgång. Vi satte oss i soffan med ett glas bubbel och pratade, av förklarliga skäl blev det en del uppdatering om allt trassel vi haft hemma med vattenläckade. Efter en god trerättersmiddag fortsatte vi pratet, musiken och vid 12-slaget packade vi oss ut på terrassen för att spana in fyrverkerierna över fjorden. Det brukar vara en helt magisk upplevelse men i år hade dimman dragit in precis lagom till denna happening. Tyyypiskt! Vi avnjöt däremot himlaspelet som utspelade sig på nära håll, skålade i bubbel och pratade lite med grannar som också befann sig ute. Natta för oss blev det inte förrän tidig morgon. Jag är inte helt säker på vad klockan kan ha varit men det förvånar mig inte om den var närmare 04 ;)
Vintern kom på nytt på nyårsdagen
I går var vi hyfsat slacka och dagen dominerades av soffa och TV, vi hade fått besked om att Polygonkillarna (de som ska ordna med torkningen av golvet) att vi skulle tömma de nedre köksskåpen men orken var totalt borta i går så det tog jag i morse medan jag väntade på deras ankomst. Ca. 08:15 dök de upp och satte igång med att ta upp ett hål i golvet och montera fläkten som vi nu ska ha på plats i 2-3 veckor – och igång minst 10 timmar per dygn. På onsdag kommer snickaren för att göra en befaring och ge försäkringsbolaget ett pristilbud på jobbet, nytt golv och antagligen även de som måste åtgärdas med köksinredningen. Det ser hemsk ut hemma hos oss nu, jag känner ingen som helst trivsel och gruvar mig för den tid som väntar nu – men vi har ju inget annat val. När det väl blir klart blir det säkert toppen. Jag vet inte ens var jag ska hämta lusten att plocka bort julen, är i lite av ett vakuum just nu känner jag. Och fy fasen vad den där fläkten för oväsen, jag tror minsann att vi måste försöka fly fältet så mycket vi kan och orkar!
Bordet och golvet belamrat av ting från köket
Golvet är upprivet och fläkten på plats - harmoni och tystnad råder...ICKET!
Nu ska jag sno ihop en ost- och skinksås av den överblivna julskinkan och servera Elin den när hon kommer hem. Jag är så spänd på att höra hur hennes första arbetdag på nytt jobb varit!

Endera dagen ska jag sätta mig och knåpa på en sammanfattning av mitt 2011 – ett år då det skett ofantligt mycket. Såväl saker som smärtat och hjärtat!

Inga kommentarer: