tisdag, februari 14, 2012

Alla hjärtans dag 2012


Det blir en ensam ♥-dag för mig i år. Elin är ”as we speak” ute på en riktigt fin restaurang tillsammans med jobbet och en tillställning som arrangeras två gånger i året för nyaställda, där bjuds det på 10(!)-rättersmiddag och säkert en del god dryck. Jag hade ju planerat att vi skulle på relativt nyöppnade Buffalo Bistro i byen men det får helt enkelt vänta. Det är långt ifrån hela världen att ta denna kväll allena; god mat, kärlek och mys kan man ha vilken dag som helst. På tal om god mat så åt vi helt makalöst gott i söndags då Øistein och Pia kom förbi, Elin ”snodde i hop” timjansbakta potatisar, stekt renfilé, jordskockspuré, en grönmögelsås och en ljus gräddsås med shitakesvamp, lök, vitlök och getost samt stekt sparris med hyvlad parmesan på. Till dessert blev det hackad mango, kesam, färska hallon och hyvlad mörk choklad serverat i vinglas. Inte dumt, inte alls!

När jag kommit hem så kände jag att jag bara var tvungen att, skrapa av rutorna på bilen och dra en tur ner till Tangen nærsenter, en av butikerna där pockade på uppmärksamhet...

Så vad ska jag då ägna mig åt i afton? Jo, jag ska plocka ur diskmaskinen, plocka bort all handdiskad disk och ta en generell röjning av köket. Finns orken ska jag nog ta en del tvätt också. Romantisk värre! ;) Men först måste jag få in ved så att jag kan elda här, just nu ligger innetemperaturen på +15,9 grader. Detta är förvisso i köket där termometern står vid fönstret och där det blåser ”nordanvindar” genom hålen i golvet.

Inga kommentarer: