tisdag, februari 28, 2012

Det börjar skymta en ljusning!

I fredags när jag hämtade Elin på brygga var det verkligen sprudlande härligt! Inte nog med att det var fredag; solen strålade och himlen var klarblå. Både jag och Elin kände verkligen på vad det gör med humöret och energinivån!
9 härliga plusgrader bjöd fredagseftermiddagen på...
...och strålande solsken!
Himlen är oskyldigt blå...
Vi har levt lite speciellt ett par dagar, möbler inträngda i hörn och med halvlagd parkett som nu är på plats. I torsdags blev jag lite besviken över hur det såg ut och att det var en sån röra hemma. Jag lyckades med lite möda klämma mig ner i soffan med TV-bänken kloss i knäna och körde några rundor Wordfeud i väntan på Elin. Jag tror att luften gick ur henne lite den dagen också, vi fruktade för en hemsk helg. Lite av golvet (ca ¼) kom på plats på fredagen så då kunde vi i alla fall sitta i soffan på annat än rågolv. En av de positiva sakerna är att vi verkar ha fått en väldigt noggrann och bra snickare som jobbar hos oss. Han flyttar runt möblerna vi inte kunnat ta ut från vardagsrummet, månar om tingen, röjde ur vitrinskåpet som satt fast i väggen och som vi trodde att han skulle lägga golv runtom och inte ta lös, likaså kaminen som vi trodde att han skulle lägga golv runtom – nej, nej, den demonterade han också. Dessutom håller han undan allt gammalt som han plockar lös. Duktig kille!
Så här...
...såg det ut...
..när jag kom hem på torsdag eftemiddag.
På fredagen hade lite av golvet kommit på plats, så vi "piffade till" efter bästa förmåga...
...och hade fredagsmys med färska räkor och ostron
Så med tanke på hur det sett ut hemma i helgen var det riktig gott att dra iväg in till Oslo och hjälpa till med flyttskurning av Øisteins lägenhet. I drygt 3 timmar höll vi på i hans lilla etta. All denna tid lade jag på köket och då fick jag ändå hjälp med kylen. Spisen tog en jäkla tid – som alltid! Efter vi var klara drog vi hem till Øistein och Pia med de saker han hade kvar i lägenheten (och som gick in i bilen) och fick då även träffa ljuvliga, lilla speedade Mia. Dessutom fick vi en glimps av deras nya lägenhet, himla fin! 
Denna är beställd

TV:n har burits upp och ned, upp och ned. Vi vill inte ha den stående nere i dammet så den tar Elin ner var kväll och bär upp var morgon. Och på tal om TV:n; i dag sände jag Elin en länk på en TV-bänk som jag tänkte skulle passa ypperligt hos oss, hon nappade direkt på idén så den är nu beställd hos Fagmøbler i Drøbak och vi kan hämta den där om ca. 3 veckor. Förhoppningsvis är TV-bärandet snart över. När det blir klart kommer det att bli så himla fint. Jag väntar med spänning tills täckpappen är borta och man kan se mer än små fragment av golvet. Och jag längtar efter att få storskura, för det kommer att behövas! Vi har redan börjat brainstorma om en annan typ av möblering, blir det som vi tänker så kommer det att bli kanonbra. Bland annat ska TV:n placeras mot en vägg, det är ju nästan straffbart att låta en 46” dölja den vackra utsikten vi har. Saken är bara det att vi har ett lite svårmöblerat vardagsrum pga den öppna planlösningen med bara två väggar. Så det där blir spännande - och kul! 

I helgen fick Elin ett il och startade med spackling, slipning och målning av panelen nere och det blev så himla fint. Vi har retat oss ett tag på sprickor, slarvjobb och de olika vita nyanserna i tak, på lister och panelväggen. Listerna är dessutom illa tillpassade. Elin drog en liten ”fräckis” och skrev en lapp till snickaren som är hos oss och frågade om han kunde hjälpa oss att justera till dem och det skulel han göra nåar han ska kapa till golvlisterna. Det tycker jag var riktig gulligt, han (som utsänd av försäkringsbolaget) har ju inget som helst ansvar för att hjälpa oss med detta – men visar lite goodwill! Vi har också fått ett erbjudande som vi inte kunde tacka nej till, Walther undrade om vi ville ha besök och hjälp med sovrummet under påsken. Det kastade vi oss såklart på! Det känns som att det är hopp om livet.
Planen var lammecurry till middag men Elin fick cravings...
..efter biff. bearnaise, pommes och stekta sparris med parmesan (gott -  och bäst var sistnämnda!)
Söndagslunchen; vi delade på en ungsbakt feta med lök, tomat, olivolja och oregano. Mumma!
Även söndagen matchade resten av helgens väder!
Operation: ommålning nere är påbörjad
Vår hyggliga snickare är hjälpsam!
Men innan vi tänker på påsk så kommer det bland annat en helg om några dagar – en helg som kommer att bestå av besök till Boden. Nu känner jag att det drar i Norrbottens-tarmen! :) Det ska bli såå kul att återse folk och stan. Jag hade ju lagt upp lite av en plan men tror att jag ska ta det lite som det kommer; fredagen är i alla fall hyfsat spikad. Vi landar 13:35, Jillan hämtar oss och då blir det raka spåret Björknäs VC för att träffa gamla kollegor, finns tiden efter det tänkte jag höra med K om vi kan få komma ut en liten sväng och träffa henne och lillen. Därefter hem till Jillan, duscha och svida om, ta en sväng förbi Agneta för ett glas vin och sedan gå i samlad trupp till Hotell Bodensia där vi blir ett litet gäng som ska ta en After Work. Jag lär nog stupa i säng sedan med tanke på att vi kommer att få kliva upp ca. 04:00 på fredagsmorgonen.

Inga kommentarer: