torsdag, februari 02, 2012

Fryser som fan - och en upptäckt på YR.no

Här är det -10 och jag fryser som en hund - trots stickad tröja, vattentät fleece och vinterjacka över så står gåshuden vild på min överkropp. Jag vet att 36 kilo minus säkert bidrar. För jag har aldrig frusit som jag gör nu. Förra vintern här var kall. Vi hade många dagar långt under -20 och ändå frös jag inte som nu!

Oavsett så är kylan helt annorlunda här, med tanke på vind och luftfuktighet på en halvö, och ääääntligen fann jag var jag kunde få veta hur det verkligen ligger till. Vill du också veta? Håll pekaren över temperaturen på YR.no så kommer det upp "følt temperatur" med andra (svenska) ord: "upplevd temperatur". De 10 minusgraderna här i eftermiddag känns som 18 minus enligt YR. I'm not surprised! Kylan här går genom märg och ben; den är så rå och brutal att mina erfarenheter med 35 minus faktiskt inte känns så illa...

Inga kommentarer: