fredag, april 06, 2012

Pre-påsk

Long time no see...

Mina sex ljuvliga påsklediga dagar har startat och nu återstår fyra om vi räknar med dagen idag och det gör vi såklart ;). I onsdags hade vi bara fyra timmars arbetsdag – och då valde ja,g liksom de flesta av mina kollegor att ta ut flextid. Det blir ingen tur bort för oss om man bortser från resan in til byen i onsdags för middag hemma hos Kari och en liten utgång på So, det var ett tag sedan sist. Nåt dansande blev det tyvärr inte då sista båten gick 00:30 och när vi måste gå ca. 00:10 har dansgolvet inte vaknat. Det blir dock ändring på det framöver då jag hört rykten om att nattbussen ska dras in och en senare nattbåt sättas in. Det vore verkligen på tiden. Eller jag har faktiskt kollat upp saken och vet nu att det inte enbart är rykten utan att det kommer att börja gå buss 02:32 och 03:32. Yes!

Annars har vi haft Kristins lilla Tanja hos oss tisdag till torsdag då de drar iväg på en båttur till Köpenhamn. Eventuellt får vi besök av Walther några dagar också, Elin har i så fall planlagt att ”sätta honom i jobb” och det är nog montering av växtvitrinen som hägrar då. Vi ska börja kika på en Italienresa också, eftersom det inte blev nåt av Portugal har Elin kommit med förslaget om att ta en tur till Italien istället. Det tycker jag låter helt fantastiskt! Jag har länge drömt om att få åka dit; landet med den fantastiska maten och det dito vinet. Elin har haft påskledigt sedan efter jobb förra fredagen, hennes plan var att få jobba lite hemma medan jag var på jobb. Jag förstår inte riktig men hon hävdar att hon är mer effektiv om inte jag är hemma ;)

Annars har vi haft en del på agendan, vi har pysslat på hemma och såväl golvet som sängen är nu på plats i sovrummet. Det som återstår är listning och såklart att få strömmen upp och gå där inne. Just nu har vi bara taklampan och en liten prydnadslampa som vi fått koppla in med en lång skarvsladd från ett annat rum. Det har i alla fall blivit så fint och det är riktig härligt att ha fått flytta ”hem igen”. Det är inte bara hemma det bedrivits projekt, på jobbet har vi haft lite av en dugnad. Torsdag och fredag höll vi ”stängt”, för att flytta ut allt från kontoren, skura ned och måla. Eftersom det inte blev nån flytt för oss till Tangenten så ville vi också fräscha upp våra lokaler, så nu har vi gått från gula väggar till vita. En riktig fin vit färg vid namn Refleksjon. I måndags bonades golven så på tisdagen flyttade vi in möblerna igen. Även där blev det gott att ”flytta hem”, för som det har varit har ingen av oss haft speciellt god pejling på var vi haft papper, pärmar, telefoner osv.

I lördags var Merete och Elisabeth och hämtade förstnämndas bil som stått hos oss för att Elin skulle kunna hjälpa henne med evt försäljning medan hon var bortrest. Det blev lite av ett projekt att få iväg den då den gått tom för batteri, tappat luften i ena bakdäcket och även låst sig helt på dito däck. Men har den i alla fall lämnat vår gata. Senare under lördagen drog vi ett gäng på nio personer ner till Alværn friområde. En superfin plats med badmöjligheter (inte för att någon var så modig just då), grill och bänkar. Solen strålade men det var kallt i luften. Där blev vi några timmar och det grillades både korv, kött och pinnbröd. Mycket trevligt.

Kastar avslutningsvis in ett grattis till Kristin som fått ett vikariat på Hjelpemiddelsentralen, trist att mista henne men det är förhoppningsvis bara för ett år. Men jag förstår att det blir kul för henne att få testa på nåt nytt efter åtskilliga år i den tjänst hon har nu. Ett grattis också till Daniel som gifte sig i lördags.

En drös bilder kanske? :)
Arbetsläger; det är vad Elin kallar vårt hem ;)
Sweeties helt fantastiska gravlax med aquavit, den godaste jag smakat!!
Lunch; beef sandwich
Gott i solen...
...det tycker Elin också
Krattade vår lilla naturtomt här en lördag
Skulle köpa 2 öl till Elin en lördag - men var EN minut sen, försäljningen upphör kl. 18
Varmt och gott i solen - här har våren kickstartat!
Efter målning i sovrummet startade golvläggningen
Rengöring av en "shitty" markis
Jag drog till Drøbak en lördag för att hämta TV-bänken och växtvitrinen
Sååå gott; hemgjord Souvaskebab - men godast är den ute i kylan på Jokkmokks marknad
Växtvitrinen  står på terrassen och väntar på montering :)
Mitt i bildracet fann jag en såå söt bild på en minst lika söt Mia
På väg ned till Nesoddtangen brygge...
...för att möta Elin...
....och kvällen var väldigt vacker...
...inte helt ovanligt här!
Just hemkommen från jobb och skuggtempen ligger på nästan 19 grader!!
vackert, annat kan man baske mig inte säga!
En massa skrot blir det när man renoverar...
...jag hade sån tur att få assistans av Kristin med släpvagn en onsdag
Kontoret före målning...
...och efter, så mycket finare. Gott att slippa det gula!
Den nya TV-bänken är på plats!
En av mina julklappar till Elin är på plats...
...i ett sovrum som är nästan klart. Ny säng på plats, bara listerna som sakna.

Elin kom hem med detta frestande receptet en dag...
...och fullförde! Gott var det!
Nyfrissad Elin!
I lördags blev det en tur till Alværn friområde...
...där vi hade sällskap av ett svanpar
Detta hus ligger fantastiskt - men hur kul är det om det är privatägt och ligger i  ett så välbesökt område 
Vi fyra var först...
...solen sken men det var inte speciellt varmt i luften
Det finns en grill på stranden...
Nästan så att man tror att man är i syden...
jag står alltid bakom kameran så Elin fick i uppdrag att ta en bild av mig också
Se bara på den himlen!!
Tekniken följer med även ut i naturen ;)
De andra har slutit upp...
...och grillen får jobba :)
Samtal vid fjordkanten
Elins laxtacos - inte alls dumt! :D
En Irish Coffee värmer gott
Elin inspireras gärna, här via Masterchef Australia...
...här spareribs...
...som tog sin tid men var heeeeeeelt makalösa!! Köttet föll bara från benen och smaken...gah!
Tanja fick ett test så fort hon kom hit...
...undrar om hon tänker på "mamma & pappa som försvunnit" här...
...men hon tinade verkligen upp - och älskade Elins mat ;)

Inga kommentarer: