lördag, februari 03, 2007

Ett intensivt dygn

Så, då har vi gjort vår Jokkmokksmarknad för i år. Det var ett intensivt dygn men ack så roligt. Jag alltid lika nostalgisk där, alla platser man bott på med husvagn/husbil, min lägenhet som jag hade under året jag jobbade där, alla platser och minnen. Ja, jag tycker om Jokkmokk. Jag skulle inte kunna bo där permanent, det är på tok för litet men jag tycker om att besöka kommunen.

När vi kom dit blev vi i alla fall mötta av Agnetas väninna Ann-Louise. Vi gick upp till huset och installerade oss, blev sedan bjudna på souvas och
gáhkko (samiskt mjukbröd) och vin till det. Vi hann inte vara där så länge innan vi blev bjudna till ett annat ställe av våra värdars bekanta. Så är det under marknaden, man vandrar mellan husen och träffar nytt folk hela tiden. Där blev vi alla fall kvar, vi drack och det spelades musik, en del jojk bland annat sen kom gitarren fram och det blev önskelåtar och allsång.

Efter 22 begav vi oss till Folkets Hus, jag och Agneta stannade nog bara där en timme innan vi vandrade vidare tilll Opera (en pizzeria som blir Jokkmokks uteställe om helgerna). Agneta var väl inte överförtjust eftersom det mest var yngre där men jag tyckte att det var skoj. Sprang ihop med en nätbekant som jobbade som vakt där och bytte några ord med honom. Dansade mer eller mindre hela natten. Agneta gick hem tidigare men jag var kvar tills de stängde, var nog hemma runt 03. På vägen hem hann jag fota huset jag bodde i då jag jobbade i Jokkmokk. Hade jag inte haft så ont i fötterna pga trånga skor och mycket dansande så hade promenaden hem i den snöiga natten varit helt underbar. Det hade blivit mildare ute och det var riktigt skönt att gå.

Väl tillbaka i huset satt jag och pratade med Ann-Louises man (som ägde huset som vi bodde i) och drack lite vatten innan jag lade mig. Mådde lite "tjuvens" på morgonen men så allvarligt var det inte. Agneta och Ann-Louise begav sig ut på marknaden tidigt medan jag låg kvar ett par timmar till. Jag gjorde mig sedan redo och gick och mötte dem, kände att jag var tvungen att ta mig ut i solen som strålade, temperaturen låg på 0-strecket. Så underbart skönt. Jag följde dem hem men gick sedan ut en sväng på marknaden själv. Köpte torkat renkött och sjaunjagravad renstek. Tokälskar renkött i alla dess former! Jag hann även få i mig lite mat i form av en souvaskebab. Det är godis!

Hem åkte vi med buss och jag klev av i Bredåker där Daniel mötte upp mig, vi var nämligen bjudna på middag hos syrran - där bjöds det på grekisk pytt (klyftpotatis, rödlök, paprika, tomater, marinerad fläskfile och smulad fetaost) med sallad och olika goda såser. Mycket gott! Vi var väl hemma efter 23 i går kväll och sen har jag sovit som en stock, jag är helnöjd med helgen so far :)

Inga kommentarer: