fredag, augusti 17, 2007

Nattsudd och nyfikenhet

Umgänge med Pernilla i går. Thaimat, surr och en trip down memory lane, hon är nämligen helt galen i att titta på gamla foton. Vi blev sittande vid datorn och min fotomapp. I samband med flytten ska jag ha koll på mina fotoalbum, de ska inte hamna i någon flyttkartong i ett förråd. Jag vill ha dem nära till hands.

På tal om gamla foton så blev jag sittande hos mamma och pappa bland deras fotoalbum en dag nu i sommar. Så underbart att få titta tillbaka och minnas. Att se hur andra och en själv faktiskt förändrats, man är mycket medveten om att tiden går men inte alltid medveten om de spår den faktiskt sätter på oss alla. Jag hittade bland annat några bilder på min lillkusin Lars som dog i samband med ett hjärtbyte när han var 15 år. Det är helt sanslöst så lik han var min systers grabb Max när han var i samma ålder. Jag hann inte med en bråkdel av alla album och kommer garanterat att sätta mig med resterande inom en snart framtid.

När Pernilla åkt fastnade jag i Photoshop Elements (till kl 01), jag vill försöka få lite struktur på alla mina foton på datorn (närmare 8000) och funderar på om det programmet kan vara lösningen på det. Jag måste rensa bort en del kassa bilder också men har inte tagit mig tiden för det ännu. Jag är dessutom otroligt nyfiken på Photoshop eller Photoshop Elements för bildredigering. Jag vill kunna fixa till mina bilder, piffa upp dem och lägga till effekter. Tanken för min del var självstudier men jag börjar bli mer och mer inriktad på att kanske gå en kurs/studiecirkel. Vuxenskolan i Boden har just nu en grundkurs i Elements, så visst finns det. Däremot har jag inte tiden för att påbörja något sådant just nu. Det får bli efter resa och flytt i så fall. Jag ska i alla fall ha det starkt i åtanke.

Idag startar Skördefesten & Miljödagarna här i stan. Jag har varit ganska dålig på att ta mig ut på området trots att jag jobbar granngårds, jag tror inte att jag hinner ut idag heller. Invigningen är kl 12 och det rullar på med patientarbete för mig under eftermiddagen och när jag slutar måste jag ila hemåt, har nämligen lite att handla inför kvällens grillmiddag med Tove och Jonas och så måste jag hinna med en dusch osv innan de hämtar oss 17:30. Jag kanske hinner dit en sväng i morgon på dagen, det är en mysig "happening" och man kan köpa riktiga godsaker i form av rökt fisk, rieskor osv. Jag hoppas bara att de får bättre väder än vad vi har just nu.

Telefonen är rätt tyst idag, folk kanske väljer att kura i sängen istället för att ringa till oss *s* Nu ska jag kolla runt lite hos bloggfolket för att se vad som händer hos mina nära/kära/bekanta. Ha en skön fredag!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Brukar ta mig till Boden dessa skördedagar. Mmm...månne imorgon?

missj sa...

Vi ska precis bege oss ditåt, kanske vi ses :)