fredag, maj 16, 2008

Telefonröster

Tänk vilka bilder av personer (ofta felaktiga) man bildar utifrån ett telefonsamtal och en röst. Det är ungefär som när man läser en bok, man får rätt snabbt klart för sig hur karaktärerna i boken ser ut. Det är ytterst sällan som bilden av en person som jag aldrig träffat men pratat med i telefon stämt med hur personen de facto ser ut. Någon gång har det stämt hyfsat men oftast har det felat. Jag har ett specifikt minne kring detta, det var från tiden då jag jobbade i Jokkmokk. Jag hade mycket kontakt med kundservice på ett företag och pratade ofta med samma person, en yngre man som jag fick en klar bild av som en "hunk". Han var dessutom trevlig, glad och "tjuvrolig" - det spädde bara på min bild av personen som en riktig hottie. Tyvärr hann han sluta på aktuella arbetsplats innan jag fick mitt jobb här i Boden och började besöka företaget i fråga men jag fick höra av mina kollegor att han var lång och "ranglig"/"mager", hade långt svart hår, glasögon och urtvättade hårdrocks-t-shirts - alltså rätt långt i från min bild av en hunk! Näää, det där stämde inte alls av min bild av honom, bilden jag fick av hans trevliga, glada och härliga telefonröst.

Tänk vad röster påverkar överhuvudtaget. Jag har som princip att inte köpa saker via telefon men jag har faktiskt gjort två undantag. Det ena handlade om en kvinna från Älvsbyn som ringde, hon sålde prenumerationer på IOGT-NTO:s miljonlotteri. Hon var så himla trevlig, utan att vara pådrivande och jobbig och dessutom hade hon den där sköna, välbekanta, hemtama och trygga Piteå-Älvdalsdialekten. Att det sedan är ett gott ändamål och faktiskt även kan gagna oss spelade ju in en del också men nog var det hennes trevliga stämma som fick mig på "fall".

Den andra gången jag "trillat" dit var en annan kvinna, hon sålde också lotter, dock för Psoriasisförbundet. De kommer endast en gång per åt och jag brukar köra på 5 st á 20 kr, så det är ingen förmögenhet direkt. Samma gällde för denna kvinna, så otroligt trevlig och informativ. Jag råkar dessutom veta att även syrran fallit för denna "föräljerska"....;)

Summan av kardemumman är: it's all about appearances! Röster är fascinerande!

Ibland kan jag undra hur folk föreställer sig mig på telefon...

Inga kommentarer: