onsdag, januari 28, 2009

Detta med vanor och vad man tar med sig från uppväxten

I dag på lunchen satt vi och pratade om detta med hur saker och ting förändras, hur man förr höll på med höst- och vårstädning i en annan utsträckning än man gör idag. Jag är inte uppvuxen med nåt sådant direkt utan mer detta med fönsterputs och gardinbyten till sommar, höst, jul och påsk. Däremot är jag och mina systrar uppvuxna i ett hem där även vi barn hade våra sysslor. Mamma skötte sitt med matlagning, inköp, tvätt och såklart även en del städ. Jag och mina systrar hade det uppdelat så att en skötte om framdukning på bord och att plocka i och ur diskmaskinen, en annan ta bort från bord och diska gryor och pannor, utöver det hade vi detta med dammsugning och torka golv uppdelat mellan oss. Dessutom hade vi som stående syssla att dammtorka bokhyllan på fredagar och emellanåt var det även silverputsning på "schemat". Silverputsandet var då det tråkigaste av allt, att sitta där med sirliga och mönstrade muggar och kaffepannor och använda tops för att komma åt *s*

På den tiden kunde vi muttra och sucka men idag ser jag på det med andra ögon. Är man med och stökar ner, smutsar ner, äter osv så ska man hjälpa till hemma också. Nu kanske vi hade det något i överkant hemma hos oss men det blev folk av oss ändå *s* Jag är ingen galen pedant idag men jag tycker mycket om ordning och reda hemma, jag mår bäst då och det inte rasar totalt omkring mig. Jag lägger mig aldrig utan att disken är fixad, hos oss existerar inga diskberg och har heller aldrig gjort - oavsett diskmaskin eller ej. Jag åker inte till jobbet utan att ha bäddat sängen (såvida det inte är byte av sängkläder på G). Sakerna flyttas till sin plats när de är använda osv. Har man inte barn (som i vårt fall) så är det faktiskt rätt lätt att hålla undan efter sig. Även Daniel är en ordningsam person så hos oss har detta funkat totalt friktionsfritt.

Vanor och rutiner är olika men detta är vad jag är uppvuxen med och präglad till och vad som får mig att må bra. Jag tycker om ett rent och städat hem. Däremot behöver det varken vara sterilt eller totalt sanerat på ting (det är väl få som vill leva så). Dessutom vill jag förtydliga att detta gäller MITT hem. Andra får gärna låta bli att bädda sängen och ha diskberg. Det rör mig inte i ryggen. Jag skulle heller aldrig döma någon efter det såvida det nu inte handlar om en och skär svinstia, då kan jag nog tycka en smula...*s*

Inga kommentarer: