måndag, oktober 19, 2009

Frusen

Fy bubblan vad jag fryser idag, känner mig "hurven" hela tiden. Pernilla framförde ett sushi-önskemål till filmen i kväll, nog hade jag kanske kunnat tänka ett sådant fusk idag men jag vill ha varm mat och drömde om en god och värmande soppa redan till lunchen som bestod av en torftig grillad kotlett, paprika och en kall sås. Kanske jag ske ge henne klartecken om sushin och själv smita in på Thai Siam (som ligger granne med Sushibiten) och köpa mig en härlig pekingsoppa och be dem spice it up med färsk röd chili. En receptvariant på soppan nedan:

Pekingsoppa 4 port

150 g magert fläskkött eller kycklingfilé i bitar
100 g skalade räkor
220 g bambuskott
220 g champinjoner, skivade färska eller på burk
1/2 dl djupfrysta gröna ärtor
1 ägg1 liter vatten
2 msk vinäger
1 msk strösocker
1 tsk salt
1/2 -1 dl thai sötsur chilisås
2 msk tomatpuré
1 hönsbuljongtärning

Nu ska jag värma mig med en kopp java tills dess...

2 kommentarer:

Annelie sa...

Jag fryser också, jämt. Skulle inte klara att bo så långt norrut som du.

missj sa...

Jag tycker om riktiga och tydliga årstider men det tar alltid lite tid att vänja sig, sen är det på jobbet det är så jäkla kallt. Som om man kommer in i en annan klimatzon i vår korridor ;)