lördag, april 24, 2010

♥ Bamse ♥



Det finns ännu ingen hund som levt upp till "Bamse-status", han var så underbar blandis mellan Grönlandshund och New Foundlandshund. Snäll som bara den, aktiv, busig, tålmodig och så otroligt vän. I takt med att åren tog ut sin rätt på honom fick han problem med sina höfter, jag brukade lägga mig på hans favoritplatstrasmatta, tillika hans servett (där han "kliade av läpparna") och luta huvudet mot hans mage och stryka honom ömt på höfterna med en önskan om att jag hade helande händer. Mina händer är väldigt varma så jag hoppades på healing-förmågor. Kärleken till ett djur är så djup, Bamse sitter för alltid fastetsad i mitt hjärta...

Jag minns hur hans nos var rosafläckig när han kom till oss och hur den blev brunare och brunare med åren, jag minns hur mjuka de där öroonen var och hur han älskade att bli "dammsugen", jag minns hur han brukade gräva gropar i sanden för svalka under varma sommardagar, där "bodde" han gärna hela dagarna, jag minns hur han sprang efter skotern vintertid, jag minns hur han älskade vattenmelon och hur vi matade honom med detta och hur han frenetiskt gnagde ner till skalet och man kunde se märken efter de där små tänderna, jag minns hur han fick sina bus-il och jagade oss genom huset, jag minns hur han älskade att sova tätt intill en vägg med benen uppsträckta längs väggen och jag minnas hans värme och kärlek. Fantastiska vovve!

Vi skaffade Bamse 1987 i samband med att vi förlorade vår älskade Morgan (min morbror), Bamse gav oss glädje, hopp och tröst.

Det har nu gått 12 år sedan han lämnade oss men jag minns fortfarande våndan när jag insåg att han närmade sig slutet (1998) men jag älskar honom fortfarande innerligt. Han var så mjuk och rar. Så snäll, stabil och fin!

Han var vår bror, vår vän och beskyddare...




4 kommentarer:

Annelie sa...

Vilken fining!

missj sa...

Han var verkligen "one of a kind" :)

Eva sa...

Jättefin kille!! Kan ju passa på att tipsa dig om att det finns fina grönlandshund/sib.husky valpar i Jukkasjärvi!! ;)
//Eva

missj sa...

Jag såg bilderna, fantastiskt fina :D