fredag, juni 04, 2010

En vecka i Norge

Nu har jag varit en vecka i landet som välkomnat mig med öppna armar och solsken. Den gassar för övrigt fortfarande :)

Helgen har kommit och den är väldigt välkommen måste jag säga, tempot dras ner en smula och hjärnan från vila lite från all informations-input. Det går bra, om än sakta på jobbet. Jag har varit ute på hembesök och här är det lite speciellt kring en del bostäder då folk ibland bor i sommarhus utan indraget vatten och el. Idag har jag dessutom registrerat min första henvendelse, skrivit en tilltaksplan (som kändes milalång) och beställt hjälpmedel. När de sedan kommit ska det skrivas en vaktmester ordre för leverans och montering och när detta är gjort ska man ändra i systemet att saken är utkörd osv..osv. Det kommer att ta ett tag innan jag får flyt i det där, det är så ofantligt mycket att tänka på; flikar hit och flikar dit, rullmenyer som ska användas för att byta bokstav beroende på hur långt man hunnit i ärendet, bockar som ska fyllas i i vissa fall, massor av olika skjemaer för olika söknader, en annan beställningslista för småhjälpmedel osv...osv...

Sedan måste jag sätta mig in i detta med bostadsanpassningar som inte alls fungerar som hemma. Här söker man om ett s.k. utbedringstillskudd från Husbanken, som i sin tur kollar av patientens ekonomi för att se om de blir beviljade tillskuddet, vår roll som arbetsterapeuter är att beskriva deras aktivitetsproblematik. Dessutom är mycket av sånt som anses vara bostadsanpassningar hemma i norr hjälpmedel här, då söker man detta via ett skjema och i dessa ska vi ange en massa info. om såväl fastigheten som olika mått som saken gäller, sedan ska dessa sändas runt för underskrifter av både patienten och fastighetsägaren (om detta är en annan), när papprena kommer i retur så sänds dessa till NAV för hantering och de begär ett sk. pristillbud från aktuell firma, detta kommer sedan i retur till arbetsterapeuten som får ta det med patienten och sedan startar installationen/monteringen av aktuellt hjälpmedel. Jag kan inte lova att detta är exakt saksgång men nåt liknande är det i alla fall. Jag undrar dessutom om deras datasystem CosDoc, som jag för övrigt tycker är mycket överskådligt och bra då man kan se alla de kommunala tjänster patienten har, någonsin kommer att kännas lika självklart och lättarbetat som VAS?!

Men som sagt, nu lägger jag det där åt sidan och låter hjärnan vila från jobbet och allt nytt där några dagar så att jag är pigg och alert för fortsättningen på måndag. Jag har fortsatt planer och saker att göra i helgen men det blir långt ifrån samma tryck på tiden, inga bilturer what so ever i möbeljagarsyfte är planerade. Gårdagens biltur blev ingen kort historia och jag känner mig riktigt stolt över att vi inte körde fel alls, jag är ju noll bevandrad i Oslo/Akerhus bilvägar, ringleder, tunnlar osv men det gick fintfint med den mänskliga GPS:en MB! :D

I kväll är jag bjuden på en bloggfest i Oslo men jag har inte ork att dra in dit och känner verkligen för en kväll utan rush nu + att jag vill iordningställa mitt sovrum med skurning, ihopmontering och bäddning av säng - för i helgen kommer dessutom en kommod som jag ska få låna för att ha kläder och hemtextil i. Äntligen ska jag få tömma mina resväskor med andra ord. Tänk om man bara kunde knäppa med fingrarna och ha allt klart, jag har ju för tusan inte ens svartpeppar i lägenheten om jag vill laga mat. Att börja om från scratch är verkligen att börja om från scratch - och ett himla jobb.

Och jo...i natt ska jag premiärsova i lägenheten - utan rullgardin eller persienn i sovrummet vilket känns både opraktiskt (det blir ju inte mörkt) och spooky (tänk om nån står där ute och spionerar när man sover). Tack och lov får jag låna en mörk och stor duk av MB som jag tillfälligt ska "häftstifta upp" men det där måste jag ta itu med snart, jag vill inte ha det så "shabby".

I går fick jag nämligen (och äntligen!) tag på en säng! Det blev inte sängen jag skrev om i ett tidigare inlägg utan en säng av kontinentaltyp med två resårmadrasser i botten, en tjockare madrass ovanpå och en bäddmadrass. Jag hade verkligen önskat att soffan också hade varit nåt, för en soffa skulle göra all skillnad i rummet och få det att kännas mysigare att se på TV. Nu blir det till att bära in den i sovrummet om man ska kunna se på TV med lite komfort. Angående soffan så var det så jäkla skitig att den inte alls var ett alternativ, visst - klädseln gick att ta bort och tvätta men jag vill helst inte börja med det och vem vet vad som döljer sig under den där skitiga klädseln, så nej tack!

Omgivningarna runt jobbet är verkligen fina

Personalparkeringen

Min kollega Kristin och Annette i tilldelningsteamet samtalar efter ett hembesök

I går blev det en tredje IKEA-runda, ut kom jag med mer än mat i magen (som var tanken) men allt var nödvändigheter:)

Tillbaka på Nesodden var vi först runt 23:30...

..men en säng hade jag fått tag på! MB propsade på att ta in ena madrassen själv och tyckte att jag skulle ta en bild, vilket jag såklart inte kunde motstå :)

Längs gångvägen till MB & E hittade vi dessa "mysiga rackare" som det tydligen kryllar av och som borettslaget varit ute för att "eliminera" tidigare i veckan.

Det fanns mer än en...

Inga kommentarer: