onsdag, juni 02, 2010

Norska nyckelknippan växer

Nu har jag fyra nycklar på min knippa; en tillfällig till MB och E (medan jag huserar här), en bilnyckel, en till lägenheten och idag fick jag även min nyckel till jobbet :)

Min andra arbetsdag har passerat och det har varit ännu en bra dag. Vi inledde med en timme på kontoret och jag fick testa på att jobba lite i systemet CosDoc där olika registreringar, journalföring och dokumentationsflöde hanteras. Idag insåg jag att efter att ha lyssnat på enbart norska i nästan en vecka kan man faktiskt röra ihop ord, jag skulle skriva en s.k. "vaktmester ordre" för leverans av hjälpmedel och fastnade på ordet "leverera", norrmännen skriver "levere". Det är helt tillåtet att skriva dessa order på svenska och detta jag gjorde men jag blev riktigt osäker på om det verkligen var så mycket "rera" i svenskan, norskans "levere" kändes bara mer rätt *s* Men till slut blev det i alla fall: "leverera" ;)

Därefter satte vi oss i Kristins bil, tack och lov hade hon en GPS för det var inte helt enkelt att hitta fram till Ås där visningen/minimässan höll till. Vi ha badat i solsken även idag. För mig som helt ny här var det verkligen bra att få se lite av det utbud av hjälpmedel som finns här. Det skiljer ordentligt mycket mellan hur det fungerar i NLL och här. Hela systemet är annorlunda och här är valmöjligheterna mycket större bara man kan motivera och styrka behovet av ett visst hjälpmedel. Här finns ännu småhjälpmedel som bestick, traspressar osv kvar. Man kan få alla möjliga trillevagner (rullvagnar) för olika ändamål som att förflytta mat/porslin i kök, speciella vagnar för skurhinkar osv. Idag tittade vi främst på elrullstolar och fick testköra dem. Bland utbudet fanns bl.a. en elscooter med kåpa, detta kan man få vid mycket särskilda skäl om man har lungsjukdom och det inte räcker med ansiktsmasker av olika slag. Hemma är det inte ens ett alternativ. Jag har fått knyta lite nya kontakter och fått lite visitkort och produktkataloger, de hade även utlottning av en cykel för alla som deltagit på mässan. Det hade minsann inte suttit fel att vinna den! :) Till lunch bjöds det på grillade korvar med bröd och tillbehör. Med andra ord har det varit en lärorik, bra och trevlig förmiddag.

En av elrullstolarna jag testkörde...

Kursiv
...testade även den med kåpa, lite obehagligt att vara instängd i ett så pass litet utrymme

Lite mingel på området

Lunchen under tillagning

Från Ås drog vi vidare till Kolbotn, och än en gång gjorde GPS:en ett bra jobb för det var om möjligt ännu klurigare att hitta fram till sykehjemmet där Follomötet skulle hållas. Vi var totalt säkert drygt 20 arbetsterapeuter från alla follokommuner som samlats. Åter igen bra för mig som är ny men jag kan ärligt erkänna att jag inte kommer ihåg många namn. Mötet inleddes med ett litet tal om arbetsterapeuten som jobbat före mig men gått bort. Det rörde helt förståeligt upp lite känslor hos en del. Jag passade på att presentera mig för alla innan vi satte igång. Mötet hölls av personal från NAV som noggrant gick igenom alla de skjemaer som ska användas för bostadsanpassningar av olika slag. Även här är Norge mycket generösare om man kan motivera det behov som uppges, man kan ex. få olika hisskonstruktioner till hus, till badkar, elfunktion till markiser, persienner osv. Däremot kan man inte få hjälp med IR-sändare till garageportar, jag frågade nämligen om detta eftersom det inte fanns angivet i något skjema. Lite märkligt tycker jag, det känns som att detta med att få upp tunga garageportar är betydligt viktigare än att kunna hantera persienner och markiser till exempel. Innan vi åkte hem blev det lite mingel och folk tittade på de runor om min företrädare som en av arbetsterapeuterna tagit med. Det var även en del som var nyfikna på mitt val att flytta till Norge och börja jobba här så det blev en del prat om det också.

Bilresan båda vägarna kändes verkligen bra, jag och Kristin pratade lite om personliga saker och det är ett led i att man ska komma varandra närmare som kollegor, bekanta och kanske vänner. Hon är en bra person som jag spontant tycker mycket bra om.

När vi kom tillbaka vid 15:45 var arbetsdagen slut, så fungerar det nämligen här. Om man har ett möte i slutet av dagen behöver man inte in på jobbet igen men samma sak gäller åt andra hållet om mötet pågår till klockan 18, då får man heller ingen flextid. Det resoneras som så att det jämnar ut sig i slutändan. Jag drog direkt till lägenheten och tog mig an fönstren, nu är de så blanka och fina men det stör mig lite att de gryllat så med målarfärgen...fönstrena är alldeles prickiga. Jag ska köpa rakblad och försöka ta bort dem men när jag frågade på Kiwi-butiken hade de bara såna där dyra för 100 NOK/förpackningen så det får allt vänta. Medan jag stod och putsade som bäst kom familjen jag hyr av tillbaka så jag fick hälsa även om frun i huset och de två gossarna, mycket söta små gutter, den yngsta var lite blyg när vi tog i hand och hälsade men mycket artig och presenterade sig. De informerade om att det bara var att säga till om jag behövde hjälp med nåt så jag passade på att nämna spegeln som stod i badrummet när jag kom, jag vill väldigt gärna ha upp den ovanför handfatet - och helt på eget initiativ kom mannen ihåg att jag önskade brevlådan sänkt lite. Den är nog så hög och jag har svårt att nå ner i botten på den utan att skava av mig armvecket - så är det när man inte är mer än 164 cm och de verkar ha haft bra mycket längre hyresgäster tidigare ;)

Som jag skrev var jag förbi Kiwi i eftermiddag också där jag lyckades göra av med 1000 NOK på bara "basvaror" som mjöl, socker, havregryn, juice, pasta, köttfärs (som på norska heter kjøttdeig ;)), ost, saft, toapapper, hushållspapper, ispåsar, folie till matpakker osv. Med följde även en billig frusen pizza som blev min första måltid i lägenheten...


...ingen höjdare direkt!

Nu är jag tillbaka hos MB och ska bara ladda batterierna inför morgondagen då det är jobb igen och därefter drar jag och MB till Asker för att titta på en begagnad Jensen-säng och för att besöka Teppeland och äntligen få köpa den där balkongmattan! :) Angående sängen är jag lite skeptisk till ramen men tydligen ska madrasserna vara en (dyr) dröm så det är nog värt att titta och testa. Ramen går kanske att göra nåt åt :)


2 kommentarer:

Miss0 - svensk tjej i Oslo sa...

Hej!

Verkar som om det går bra för dig här i Norge! Gott! :)

Tror du att du kommer inom Bloggfesten imorgon då? :)

missj sa...

Det går fint men jag saknar ännu en soffa och den längtar jag efter ska du tro :) Det blir genast mer av ett hem med den på plats.

Angående festen så får jag beklaga, jag känner mig helt slut efter veckan med tidiga morgnar och sena nätter och mental och fysisk trötthet. I helgen ska jag vila upp mig och pyssla med att får ordning på sovrummet nu när jag hittat en säng :)

Hopas det blir en kanonkväll och partaja för mig med! *kramar*