lördag, december 03, 2011

Min räddande ängel Elin!

Som en del av festkommittén hade jag också uppgifter i förhållande till julebordsfesten med Helseavdelingen i går. Jag skulle stå för musiken och trodde i min "enfald" att det skulle bli en baggis att spela vår fina spellista från inflyttningsfesten via Elins iPad på Ekelund. Men icket, offline funkade inte och de nätverk som fanns där kunde vi inte få tillgång till. Men till min räddning kom Elin och ordnade det hela genom applikationen Wimp och hennes iPhone som router. Tack, tack, tack hjärtat! Festen hade inte blivit densamma utan musik.

Kvällen blev i alla fall hellyckad och det tror jag att de flesta tyckte, även om det blev tight att hinna med alla lekar. Maten var gudomligt god - och gudomligt massor mycket, jag tror att hälften blev kvar trots att vi beställt exakt efter antalet gäster. Vi hade beställt det store julebordet från Spiskammerset på Fagerstrand, det bestod av:

Skalldyr fat med majones og sitron 
Einebær  gravet laks med sennepsaus
Sylte med grove sennep
Sildesalat
Varmrøkt andebryst
Gravet rein filet
Roastbiff av elg med remulade
Spekemat med eggerøre og potetsalat
Viltpate med cumberlandsaus
Urtedressing
Sesongens salat
Tomatsalat
Brød og smør
Varm juleribbe med rødkål og poteter
Varme grove medisterkaker
Tyttebær
Multekrem   
Riskrem med rødsaus
Karamellpudding med krem


En superhyggelig kväll var det i alla fall, jag kände mig fin och fick fina komplimanger - och så fick jag dansa! :D Inte nog med att Elin hjälpte mig med musiken, hon kom och hämtade mig när jag var redo att dra hem och var dessutom så schysst att hon skjutsade hem Kari och Anne Merete. När vi hade gjort det så kom jag på att jag glömt de rester jag gjort i ordning åt henne på Ekelund. Utan knussel körde hon tillbaka så att jag fick hämta den och i samband med det fick vi ännu en lifterska med oss, Trude som bor i närheten av oss och som också varit en del av festkommittén åkte med oss hem. 

Så en ängel är vad hon är!♥

Dukningen av borden - superfint blev det, advent är i Norge en lila högtid
30 stycken hade anmält sig till festen
Maten har anlänt...
Här är den "strippad" och redo att ätas
Idag har jag haft en effektiv dag, jag har äntligen fått kasta diverse skräp på miljöstationen bl.a. en massa tomflaskor från inflyttningsfesten. Mycket skönt att ha det gjort. Annars har jag städat undan diverse täcken, kuddar, kläder och fått skura. Det hjälper att vänta övernattande sällskap. Elin har varit in till byen för att hjälpa Merete att finna en klänning till en kommande julfest och nu sitter de i bilen på väg hit tillsammans med Meretes son Martin, en superhärlig sexåring. Så i kväll blir det Elins fisksoppa och samvaro. Men nu....duschen och piff!

Inga kommentarer: