måndag, april 16, 2012

Ett helgsammandrag och lite om aftonen

Det blev, trots att vi egentligen bestämt oss för att vara hemma, att hänga med Monica och Julie ut på Aker brygge för en matbit. Det blev Eataly där vi ätit förr och där det har god mat till vetta (i norska mått mätt) priser. Eftersom vi kom in till brygga ca. 40 minuter innan vi hade bordsreservationen startade vi med ett glas vin på uteserveringen hos Café Albertine innan vi drog oss mot Eataly där vi hade bord kl. 20. Jag och Elin delade på en förrätt bestående av carpaccio på oxfilé och till huvudrätt en pasta. Både vi och sällskapet insåg dock snabbt att köttet var lätträknat i pastan M&J hade inte en enda köttbit, vi hade tre – så det blev ett par ord med servitrisen som kom ut med några bitar till. Men vid detta laget var i alla så hunriga att pastan redan var uppäten. Ingen höjdare denna gång med andra ord. Efter middagen drog vi oss vidare mot T.G.I. Friday's, där vi inntog ”dessert”; jag, Monica och Julie i form av en supersmarrig ”milkshake”, min var med bl.a. vaniljglass, Kahlua och rom. Helt fantastisk god! Frågan efter det var vad vi skulle företa oss, åter till hemmet? Ut på byn? Annat? Och det blev sistnämnda då M&J bjöd hem oss till dem för en drink och prat. Efter två strawberry daiquiries, prat, skratt, katt- och hamstergos drog vi oss mot bussen för att åka hem kl. 02. En mycket trevlig kväll är betyget, även om dragkedjan på de fina Ecco-stövlarna jag fått ”ärva” av Elin gick sönder.

Elin ordnade en supergod caesarsallad men hemgjord dressing som avnjöts till lunch i solen på terrassen på lördagen
Elin tar i när hon går fram med saxen ;) Efter lite lördagsstyling blev resultatet detta.
I övrigt har helgen gått i stillhetens tecken, vi hade en plan om att ta oss en skogstur i går tillsammans med Merete och Martin som kom förbi (tillsammans med hennes systers ”lilla” sötis, en Dogo Canario vid namn Ninja) men regnet ville inte ge sig. Så vi grillade pinnbröd i kaminen och värmde Bullens pilsnerkorv på spisen. Vid tvåtiden drog sig M&M hemåt och någon timme efter det kom såklart solen, om än den lite senare kapitulerade för mer regn och hagel. Aprilväder according to the book ;)!

Ninja på besök, stor dam men väldigt snäll och goo'
Nu inväntar jag besked från Elin att hon är på väg hem från jobb, då ska jag starta igång dagens kulinariska smarrighet; stekta isterband, dillstuvad potatis och inlagda rödbetor så att det är klart att avnjuta när hon kommer. För efter det ska vi bänka oss vid diverse skärmar; först datorn för att ordna med födelsedagspresent till Lise och Alex inför festen i Sverige på lördag, sen ska vi beställa en del fritidspinaler från KomplettFritid.no som ex. tält, sovsäckar, ordentliga turryggsäckar, stormkök osv – sånt är nästan att måste i turlandet Norge ;). Så snart är vi med andra ord rustade för mer uteliv som till och med kan innefatta övernattning i tält. Utöver det skulle jag vilja få iväg min selvangivelse (norska deklarationen) men först måste jag föra in min del av skulden på huset – som det ser ut nu står jag med en förmögenhet i huset men inga skulder. Inte bra. Nästa skärm som sedan lockar i afton är TV:n och andra avsnittet av ”Amazing Race”, det är en så bra programidé och som jag bloggat om tidigare; extra spännande att se när faktisk vet vem en av deltagarna är (Vichy som är delägare i vårt favorituteställe So).

Julie & Vichy - heja, heja!

Ha en riktig fin kväll!

Inga kommentarer: